Finanse osobiste

Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

0
Ile kosztuje utrzymanie samochodu?
Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

Zakup auta to dopiero początek wydatków, z którymi musisz się zmierzyć, jeśli stałeś się właścicielem pojazdu. Ich wysokość uzależniona jest od tego, jaki samochód nabyłeś, jak go eksploatujesz, na jaką ochronę ubezpieczeniową postawisz i od innych elementów. Sprawdźmy, ile wynoszą koszty utrzymania samochodu.

Ile kosztuje utrzymanie auta?

Wpływ na koszty utrzymania samochodu ma wiele czynników. Pierwsze wydatki pojawią się zaraz po tym, jak kupisz pojazd:

  • Rejestracja auta – najczęściej opłata wynosi 180,5 zł. Możesz jednak zapłacić mniej, jeśli samochód kupisz w tym samym powiecie, w którym mieszkasz. Wtedy zaoszczędzisz 99,5 zł, gdyż nie będziesz musiał wymieniać tablic.
  • Ubezpieczenie OC – jest ono obowiązkowe dla każdego posiadacza pojazdu, a umowę powinieneś zawrzeć najpóźniej w dniu rejestracji auta. Koszt ochrony uzależniony jest od wielu czynników, ale w 2020 roku średnia cena według Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynosiła 550 zł za rok.
  • Podatek od czynności cywilnoprawnych – w większości przypadków będziesz musiał również zapłacić PCC, który nazywany jest podatkiem od wzbogacenia. Wynosi on 2 proc. wartości pojazdu. Unikniesz go np. wówczas, gdy twoje auto jest warte nie więcej niż 1000 zł lub zakup został udokumentowany fakturą, tzn. kupiłeś samochód np. z salonu lub komisu.

Opłata za rejestrację i podatek są jednorazowymi kosztami, natomiast za OC jest roczna i za każdym razem może być w innej wysokości. Pamiętaj, że w przypadku nieubezpieczenia pojazdu grozi ci wysoka kara. Zgodnie z przepisami wystarczy jeden dzień przerwy w ochronie, aby UFG mógł nałożyć ją na posiadacza pojazdu. W przypadku przerwy, która trwała powyżej 14 dni, taka kara wynosi dla samochodu osobowego tyle, ile dwukrotność minimalnego wynagrodzenia w Polsce w danym roku. Oznacza to, że 2021 wynosi ona 5600 zł. W dodatku, bez OC sam poniesiesz koszty likwidacji szkód wyrządzonych nieubezpieczonym pojazdem, dlatego koniecznie pamiętaj o skorzystaniu z tej ochrony.

Koszt utrzymania samochodu – badanie techniczne

Po polskich drogach nie można jeździć pojazdami, które nie mają ważnego badania technicznego, które potocznie nazywane jest przeglądem. Ceny w tym przypadku od wielu lat utrzymują się na tym samym poziomie. Zatem na roczny koszt utrzymania samochodu wpływa wydatek, który wynosi:

  • 99 zł – w przypadku pojazdu osobowego.
  • 162 zł – jeśli auto osobowe jest wyposażone w instalację LPG.

Jeżeli jednak kupujesz nowy samochód, to wówczas pierwszy raz na badanie techniczne musisz się wybrać dopiero po 3 latach, na kolejne po 2 latach, a po upływie 5 lat musisz już corocznie pojawiać się w Stacji Kontroli Pojazdów. Zatem początkowo ten koszt utrzymania auta nie istnieje, ale po tych 5 latach jest już wydatkiem corocznym.

Koszt utrzymania samochodu – wydatki na paliwo

Koszt utrzymania samochodu – wydatki na paliwo

Koszt utrzymania samochodu – wydatki na paliwo

Duży wpływ na koszty utrzymania samochodu mają wydatki paliwo. Koszty te zależą od tego, jaki posiadasz pojazd, jaki jest twój styl jazdy, ile pokonujesz miesięcznie/rocznie kilometrów, z jakim obciążeniem jeździsz i nie tylko. Ile będzie cię kosztować paliwo? Przede wszystkim najpierw ustal, ile spala twoje auto na 100 km. Oczywiście nie wystarczy sprawdzić, ile wynosi zużycie paliwa według producenta. Powinieneś wyliczyć, ile będzie to w twoim przypadku. Jak to zrobić?

Zatankuj do pełna, wyzeruj licznik kilometrów lub zapisz, ile wynosi aktualny przebieg. Po przejechaniu ok. 100 km wróć na stację benzynową i ponownie zatankuj do pełna. Sprawdź, za ile litrów paliwa płacisz i ile kilometrów pokonałeś. Załóżmy, że zużyłeś 6 litrów. Spalanie wyliczysz następująco:

6 l/100 km*100=6 l/100 km

Jeśli przejeżdżasz 1000 km miesięcznie, to wówczas wykorzystujesz 60 litrów paliwa. Zakładając, że jeden litr kosztuje 5 zł, zwiększasz miesięczny koszt utrzymania samochodu o 300 zł. Natomiast wydatek roczny wyniesie w takim przypadku 3600 zł.

Według danych ze stron Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) oraz europejskiego projektu Odyssee-Mure z 2017 roku, przeciętny przebieg auta w Polsce wynosi 8029 km. To oznacza, że roczne koszty posiadania samochodu przy wyliczonym przez nas spalaniu i stawce 5 zł za litr nie przekroczą 2500 zł. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2018 roku Polacy wydawali przeciętnie na paliwo 124 zł miesięcznie.

Obecnie coraz większą popularnością cieszą się auta elektryczne. W ich przypadku pojawiają się trochę inne wydatki – na energię. Jak wpływają one na koszt utrzymania samochodu elektrycznego? Auto możesz ładować w stacjach szybkiego ładowania, za pomocą gniazdka i ładowarki naściennej, czyli tzw. Wallboxa. Koszt za 1 kWh zależy od oferty danego operatora. Aktualnie średnia cena prądu wynosi 78 gr. Załóżmy, że auto zużyje go 300 kWh miesięcznie, a to co oznacza koszt ponad 230 zł.

Roczny koszt utrzymania samochodu – wymiana filtrów i opon

Auto wymaga okresowej wymiany niektórych części, co jest niezbędne, aby było ono w zadowalającym stanie i żeby nie pojawiały się problemy z korzystaniem z niego. Wprawdzie w Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon, ale jak wynika z badania przeprowadzonego w 2019 roku przez Rankomat, decyduje się na to blisko ponad 90 proc. właścicieli aut w naszym kraju. To oznacza, że najczęściej posiadamy dwa komplety opon. Wydatek na nie uzależniony jest od ich parametrów i marki – zestaw może kosztować poniżej tysiąca złotych, ale równie dobrze kilkukrotnie więcej. Część kierowców ma opony wielosezonowe, dzięki czemu nie zmienia ich w zależności od pory roku, ale jest to jednoznaczne z tym, że ogumienie to zostanie szybciej wyeksploatowane. Zatem oszczędność w takim przypadku nie jest tak duża, jak mogłoby ci się wydawać.

Płatna jest również sama wymiana opon. Koszt zależy od ich rozmiaru i rodzaju, a także tego, czy w cenie jest wyważanie kół. Znaczenie ma także to, czy z usługi skorzystasz w małej miejscowości czy w dużym mieście. Przeciętnie jest to wydatek około 100 zł, ale możesz zapłacić połowę tej kwoty, jak i jej dwukrotność.

Wymiana opon to kolejny element, który powiększa koszty utrzymania samochodu, ale to nie koniec opłat związanych z pojazdem. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że w jego aucie znajduje się wiele filtrów. O ile wymieniamy filtr oleju, to często nie pamiętamy o pozostałych. Te wydatki mogą już znacznie wpłynąć na roczne koszty utrzymania samochodu. Mowa o takich filtrach jak:

  • Filtr olejowy – wymienia się go wraz z olejem, najczęściej co 10–15 tys. km.
  • Filtr paliwa – w aucie może być kilka takich filtrów, a odpowiadają one za oczyszczanie paliwa. W tym przypadku wymiana jest konieczna co około 25–50 tys. km.
  • Filtr gazu – należy zakładać nowy co około 20 tys. km, ale ten obowiązek dotyczy właścicieli samochodów z instalacją LPG.
  • Filtr kabinowy – to m.in. od niego zależy czystość powietrza w aucie. Wymiany dokonuje się co około 15 tys. km.
  • Filtr powietrza – jego zadaniem jest niedopuszczenie do tego, aby do pojazdu dostały się zanieczyszczenia. W tym przypadku wymiana jest konieczna co około 20 tys. km, ale wiele zależy od tego, w jakich warunkach jest użytkowany pojazd.

Trudno jednoznacznie ocenić, jak wymiana filtrów wpłynie na koszty utrzymania samochodu, gdyż znaczenie ma tu wiele czynników. Producenci mogą sugerować różną częstość wymiany tych części, a ponadto owe filtry mogą mieć bardzo różną cenę. Co więcej, może być tak, że w danym roku wymieniać będziesz kilka różnych, a w kolejnym żadnego, zatem ten wydatek nie musi być coroczny.

Roczny koszt utrzymania samochodu

Roczny koszt utrzymania samochodu

Koszt wymiany płynów w samochodzie

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na koszt utrzymania samochodu są wydatki na płyny, które powinieneś wymieniać lub uzupełniać:

  • Olej silnikowy – wymienia się go wraz z filtrem, czyli najczęściej co około 10–15 tys. km.
  • Olej w układzie klimatyzacji – to akurat kwestia, o której nie musisz pamiętać, o ile uzupełniasz czynnik chłodniczy. Podczas napełniania układu tym czynnikiem podawany jest również olej, który jest wymieszany z owym czynnikiem i trafia do sprężarki. Takiej wymiany powinieneś dokonywać co około 2 lata.
  • Olej w układzie wspomagania kierownicy – w tym przypadku wymiana konieczna jest co ok. 60 tys. kilometrów. Jeśli tego nie zrobisz, to kierownica może chodzić gorzej, niż jesteś do tego przyzwyczajony.
  • Olej w skrzyni biegów – w przypadku skrzyń automatycznych producenci najczęściej zalecają pierwszą wymianę po 60–120 tys. km, natomiast kolejne co 40–100 tys. km. W przypadku skrzyń manualnych taka wymiana jest sugerowana co 80–100 tys. km.
  • Płyn do spryskiwaczy – w tym przypadku musisz co jakiś czas sprawdzać, jaki jest stan płynu w zbiorniku i uzupełniać jego zasoby. Miej na względzie to, że zimą potrzebujesz płynu odpornego na minusowe temperatury.
  • Płyn do chłodnicy – rekomendacje producentów są tutaj różne. W przypadku płynów z niskiej półki warto robić to co około 2 lata, natomiast przy jakościowych produktach – można rzadziej.
  • Płyn hamulcowy – najczęściej sugerowana jest wymiana co 2 lata lub co 60 tys. km.

Trudno jest oszacować, o ile wydatki na wymianę płynów i olejów powiększą koszty utrzymania samochodu. Znaczenie ma to, jak eksploatujesz pojazd, jakie są rekomendacje producenta, a także to, na które produkty postawisz.

Ile kosztuje utrzymanie auta – naprawy pojazdu

Kolejnym punktem wśród wydatków są niezbędne naprawy. Im pojazd jest starszy, tym teoretycznie większe jest ryzyko awarii, ale oczywiście mogą one pojawiać się nawet w przypadku nowego auta. Wówczas jednak dzięki gwarancji wizyta w warsztacie mechanicznym często nie wpłynie na koszty utrzymania samochodu. Na jakie wydatki musisz się przygotować? To zależy od wielu czynników – eksploatacji pojazdu, jego wieku, ale również tego, na jaki trafisz egzemplarz. Nie da się z góry założyć, ile wyniesie cię naprawa rocznie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez dobrymechanik.pl w 2019 roku, średnio przeznaczaliśmy na to 1360 zł, a najwięcej wydali właściciele aut klasy średniej, czyli segmentu D, do których należą Skoda Superb, Volkswagen Passat czy też Mazda 6.

Co w samochodach psuje się najczęściej? Z rankingu ADAC z 2019 roku wynika, że z reguły kierowcy wzywali pomoc drogową oferowaną przez tę firmę w związku z awarią akumulatora – 42 proc. przypadków. Na drugim miejscu, z wynikiem 12 proc., znalazł się szeroko rozumiany osprzęt silnika, a na trzecim – inne usterki, wśród nich: awarie zawieszenia, skrzyni biegów czy hamulców.

Utrata wartości pojazdu w czasie

Nie każdy kierowca pamięta o, w wielu przypadkach, największym koszcie użytkowania pojazdu, mianowicie – utracie jego wartości w czasie. Załóżmy, że kupujesz nowy samochód za 100 tys. zł. Jego wartość spadnie już w momencie, kiedy wyjedziesz z salonu, a przez kolejne 3 lata może się ona obniżyć nawet o ponad 50 proc. To oznacza, że do kosztów posiadania samochodu powinieneś doliczyć około 50 tys. zł. Pamiętaj jednak, że są takie marki, w przypadku których utrata wartości pojazdu postępuje wolniej. Najwięcej tracą właściciele luksusowych aut z segmentu F – taki samochód może w ciągu 3 lat stracić na wartości nawet ponad 60 proc. Kupując auto, koniecznie zwróć uwagę na to, jak zmienia się cena danego pojazdu w czasie – wystarczy, że zerkniesz do serwisów ogłoszeniowych. Ile kosztuje dany model, mając rok, a ile po 3 czy 5 latach? Jest to bardzo ważne i istotnie wpływa na koszty utrzymania samochodu.

Ile kosztuje utrzymanie auta – podsumowanie

Jak widzisz, miesięczny koszt utrzymania samochodu zależy od wielu kwestii, a jego oszacowanie z góry jest trudne. Zwróć uwagę na to, jakie auto kupujesz, ile ono pali, czy jest uznawane za awaryjne, a także na to, jak szybko traci ono na wartości. Dzięki temu twój wybór może okazać się bardziej opłacalny finansowo.

Zniesienie ulgi abolicyjnej – podwójne opodatkowanie dla pracujących za granicą

Poprzedni wpis

Mogą Ci się spodobać

Komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *