Warto wiedzieć

Dlaczego nie mogę zapłacić kartą? Sprawdź 6 powodów, dla których możesz nie dokonać transakcji!

0
Dlaczego nie mogę zapłacić kartą?
Dlaczego nie mogę zapłacić kartą?

Odrzucenie transakcji kartą płatniczą w sklepie to zawsze moment stresujący i przychodzący niespodziewanie — gdy jesteśmy przekonani, iż mamy odpowiednią ilość gotówki na koncie, a karta działa poprawnie. Pierwszym skojarzeniem jest okradzenie naszego konta i zniknięcie wszystkich środków. Jest to jednak rzadka przyczyna odrzucenia płatności, a odrzucenie najczęściej powodowane jest przez kilka innych przyczyn. W dalszej części opisujemy 6 najczęstszych powodów odrzucenia płatności kartą i podpowiadamy co zrobić w takiej sytuacji.

Rzeczywisty brak środków na koncie

Pierwszym powodem, z którego nasza transakcja w sklepie może zostać odrzucona, jest rzeczywisty brak środków na koncie. Bardzo często nie zwracamy uwagi na tak prozaiczny elementem, sądząc, że na naszym rachunku w dalszym ciągu znajduje się duża suma. Wydając pieniądze bez kontroli, możemy w pewnym momencie pozostać z pustym kontem. Jeśli nasza transakcja nie zostanie zaakceptowana, powinniśmy zalogować się do bankowości mobilnej lub elektronicznej oraz sprawdzić stan naszego konta bankowego. Odrzucenie transakcji z powodu braku środków może mieć również swoją przyczynę w awarii systemu bankowego lub jego konserwacji. Choć banki często powiadamiają swoich klientów o planowych przerwach, czasami system bankowy może ulec awarii i również nie zapłaciliśmy rachunku w naszej restauracji czy sklepie.

Brak internetu w bankomacie czy terminalu

Drugim najczęstszym powodem odrzucenia transakcji, gdy płacimy kartami płatniczymi, jest brak internetu w terminalu lub bankomacie. Urządzenia te działają właśnie dzięki niemu. Z pewnością każdy z nas wie, że internet może tracić swój zasięg lub po prostu zanikać. Często zanika on właśnie podczas płatności – po jej rozpoczęciu, a terminal odrzuca transakcję. Sprzedawcy bardzo często nie zwracają na to uwagi do momentu, aż kolejna transakcja z rzędu nie zostanie odrzucona. Jeśli zatem jesteśmy pewni, że nasza karta płatnicza działa bez zarzutu, warto poprosić osobę obsługującą terminal o sprawdzenie tego elementu lub zresetowanie terminala. W bankomatach w razie braku internetu wyświetlany jest komunikat i niemożliwe jest ogólne rozpoczęcie transakcji. Jeśli jednak internet wyłączy się podczas wypłaty z naszego konta, “wypłacane” środki mogą zniknąć, a pieniędzy fizycznie nie otrzymamy z powodu awarii. W takiej sytuacji najczęściej w ciągu kilku godzin lub pod koniec dnia środki te są zwracane nam na konto. Bankomaty posiadają informacje o wypłatach fizycznych i pobraniu środków z konta. Na koniec dnia tworzą zestawienie i jeśli nie otrzymamy pieniędzy fizycznie, a zostały one pobrane z konta np. tuż przed zanikiem internetu, zostaną nam zwrócone.

Odrzucenie transakcji kartą płatniczą

Odrzucenie transakcji kartą płatniczą

Uszkodzenie karty płatniczej

Kolejną przyczyną odrzucenia transakcji kartą płatniczą jest uszkodzenie karty płatniczej. Przeważnie nie zwracamy na ten element uwagi do momentu odrzucenia płatności. Karty debetowe czy kredytowe, choć są wykonane solidnie, mogą ulegać uszkodzeniu. Karty z paskiem magnetycznym mogą się rozmagnesować — szczególnie np. gdy nosimy je w jednej kieszeni wraz z telefonem, który wytwarza pole elektromagnetyczne. Karty z modułem płatności zbliżeniowych czy na chip również mogą się złamać lub uszkodzić np. gdy nosimy je w portfelu w tylnej kieszeni i siadamy ta takim portfelu. Jeśli mamy podejrzenie o uszkodzeniu karty, warto wykonać kilka transakcji innymi sposobami np. zbliżeniowo lub na pin. Jeśli jeden ze sposobów dokonywania płatności nie będzie działał, wystarczy zwrócić się do banku z prośbą o wymianę karty.

Limit transakcji na koncie bankowym

Jednym z najmniej spodziewanych powodów, dla których możemy nie dokonać transakcji naszą kartą płatniczą, jest limit na koncie bankowym. Sytuacja ta ma często miejsce przy nowych kontach czy kartach, jeśli używamy ich krótki czas. Bardzo często może okazać się, że na koncie lub karcie domyślnie ustawiony jest limit np. 2000 złotych wydatków miesięcznie. Jeśli go przekroczymy, nawet mając środki na koncie, nie dokonamy transakcji i zostanie ona odrzucona. Sytuacja taka może mieć też miejsce, nawet gdy używamy kilka miesięcy karty, ale nigdy nie wydawaliśmy miesięcznie tak dużych sum pieniędzy. Zawsze po otrzymaniu nowej karty lub założeniu nowego konta, należy sprawdzić, czy i jak wysoki limit płatności miesięcznych posiadamy. Limit ten najczęściej możemy zmienić samodzielnie w bankowości elektronicznej lub mobilnej albo w banku prosząc o to doradcę.

Nieobsługiwany typ karty płatniczej

Płatność bezgotówkowa może zostać odrzucona również ze względu na nieobsługiwany typ kart. Jest to jeden z rzadszych przypadków, choć czasami może się wydarzyć. Na rynku istnieje wiele terminali, systemów odbierania płatności itp. Istnieje też wiele typów kart. Choć przeważnie działają one ze sobą w większości konfiguracji, to w niektórych przypadkach dokonanie płatności może być niemożliwe. Może być to sytuacja, gdy chcemy zapłacić za drogi hotel lub wypożyczenie luksusowego auta kartą debetową. W takich sytuacjach często wymagana jest płatność kartą kredytową, aby potwierdzić nasz status, lub nałożyć ew. blokadę środków. Sytuacja ma się podobnie, gdy płacimy np. kartą wirtualną podpiętą do telefonu, czyli płacimy smartfonem np. w sklepie stacjonarnym. W niektórych punktach karty wirtualne mogą nie być obsługiwane. Podobnie działa też akceptacja kart Visa, MasterCard czy American Express. Czasami nie będziemy mogli zapłacić popularną w USA kartą American Express w punktach akceptujących jedynie Visa i MasterCard.

Zablokowanie karty przez bank

Ostatnim w naszym zastanowi powodem, przez który nie będziemy mogli zrealizować transakcji, jest zablokowanie karty płatniczej przez bank. Może to mieć miejsce w niektórych sytuacjach. Bank może zablokować naszą kartę, jeśli ma podejrzenie kradzieży lub wykonywane są na niej niestandardowe i podejrzane transakcje. Bank może zrobić to np. omyłkowo lub karta może zostać dezaktywowana przez system przez awarię. Po osiągnięciu terminu ważności, również transakcje nie będą możliwe do wykonywania kartą płatniczą, a więc należy pamiętać do kiedy nasza karta jest ważna.

Karty płatnicze. Jak działają 3 najczęściej wykorzystywane karty: debetowe, kredytowe oraz prepaid

Poprzedni wpis

Rachunek bankowy jaki bank? Sprawdź nasze uniwersalne tipy!

Następny wpis

Mogą Ci się spodobać

Komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *